گزارش صعود به بوراچارلو (جزیره اسلامی) - آذربایجان شرقی

زمان: ۲۵ بهمن ۸۷  روز: جمعه

مبداء: تبریز   مقصد: قله بوراچالو

ساعت ۳۰/۶ آقای یوسف ساسان اسفنجانی از چهارراه آبرسان شروع به حرکت نموده و در ساعت ۱۰/۷ از مسیر شهر جدید سهند به اسکو رسیده در اسکو آقای ابوالفضل حداد اسکویی (سرپرست تیم) به عنوان اولین نفر گروه سوار مینی بوس شدند ) در بین مسیر از اسکو به سمت خسروشهر در بایرام آقایان حسین یاوری بیرامی، مهندس حسین سیاری بیرامی(برادر خانم آقای یاوری)، کاظم قاسمی بیرامی، مهندس علی نجومی بیرامی(برادر خانم آقای قاسمی)، سعید خوش زبان خسروشاهی ( دبیر گروه کوهنوردی) دکتر حسن افشین و جمشید محمدی (این دو عزیز با سواری از تبریز خود را به خسروشهر رسانده بودند) ساعت ۲۰/۷ از خسروشهر (۲۰ کیلومتری جنوی غرب تبریز) حرکت و پس از ۵ کیلومتر به ایلخچی رسیدیم واز ایلخچی ۳ کیلومتر به طرف جاده آذرشهر حرکت کرده از سه راهی به سمت غرب (جزیره اسلامی) پیچیدیم و پس از طی ۳۵ کیلمتر جاده هموار و مستقیم از داخل دریاچه اورمیه به اولین آبادی جزِیره که سرای نام دارد رسیدم در ابتدای ورودی روستا جاده چهارراه می شود مستقیم به داخل روستا می رود سمت جنوب بطرف روستای گمیچی و سپس آغ گنبد و داخل دریاچه اورمیه پل شهید کلانتری و اورمیه

و اما سمت شمال پس از طی ۲ کیلو متر به طرف اولین آبادی به نام بهرام آباد می رسیم آبادی کوچکی است بعد از گذر از آبادی به آبادی دیگری به نام قبچاق می رسیم وبعد به آبادی دیگری به نام تیمورلو  می رسیم و آخرین روستای بوراچالو می باشد در بین آبادی ها تیمورلو از همه بزرگتر و نسبتاً آبادتر می باشد آز سه راهی سرای تا بوراچالو حدوداً ۱۰ کیلومتر می باشد ۵۰۰ متر مانده به روستا جاده خاکی به سمت جنوب وجود دارد پس از ۱۵دقیقه از ماشین پیاده می شویم بعد صرف صبحانه ساعت ۹ شروع به کوه پیمایی می کنیم طبیعت جزیره بکر و واقعاً دیدنیست و توصیه ام این است حتماً به آن سری بزنید (بهترین زمان هم اسفند الی اردیبهشت می باشد) بعد طی یک ساعت به منطقه انجیرلی می رسیم یک بولاغی در آن وجود دارد که به آنجا رونق داده از داخل روستا جاده ای است که می توان باپاترول و جیب به آن محل آمد دو سه گروه کوهنورد نیز در آنجا اتراق کرده بودند بعد از اینکه یه آبی به سرو صورت خود می زنیم و قمقه ها را پر  کرده به راه می افتیم پس از عبور از دره ای به سمت یال غربی حرکت کرده و خود را بر روی یال می اندازیم و پس از طی یک ساعت به بالای کوه رسیم بعد از این مرحلهُ کوه حالت صخره ای داشته مثل صخره نوردها خود را با هر زحمتی شده به انتهای قله می رسانیم از بالای قله تقریباً می توان بر کل جزیره اشراف کامل داشت البته قله قلعه هلاکوخان از این ارتفاعش بیشتر است بعد از صرف چایی و عکس انداختن و صرف میوه ها شروع به برگشت می نماییم وساعت ۵/۴ عصر به مینی بوس می رسیم از نقاط دیدنی مسیر می توان به وجود آبشارها و دره زیبا و درختان زیبای بادام و پسته می توان اشاره نمود.

طبیعت جزیره بسیار زیباست بطوری که سرو های وحشی بصورت خودرو روئیده اند و جلوه خاصی به منطقه داده اند کبک ها آواز خود را سر می دهند و در همه جا در حال پرواز می باشند تنها مسئله بسیار ناراحت کننده و بغرنج منطقه که دل هر انسانی را می آزارد خشک شده تدریجی دریاچه اورمیه می باشد بطوریکه کلاً قسمت شرقی، شمالی و جنوبی جزیره خشک شده است جا دارد مسئولین امر چاره ای جدی و فوری برای این مسئله بیندیشند. به امید آن روز

با احترام حسین یاوری بیرامی - ۲۷/۱۱/۸۷               h_bayrami2004@yahoo.com